قصة الاصدقاء ليان و لميس
( قصة الاصدقاء ليان و لميس)
كان ياما كان يا ساده يا كرام ما يطيب الكلام
الا بذكر النبي عليه افضل الصلاة و السلام
في يوم
من الايام راحت ليان الي صديقتها لميس علشان تزورها و تلعب معها و كانوا بيلعبوا
مع بعض مره علي المرجيحه ومره تاني يجرو وراء الفراشات اللي كانت تطير في الجنينه و كانت ليان و لميس مبسوطين و
فرحانين كتير في اللعب و فجاءه شافت ليان عروسه للميس كتير حلوه و جميله ثم شعرت
كتير بالغيره عشان ما عندها عروسه حلوه زيها ثم سالت ليان صديقتها لميس عن العروسه
فقالت لها : هذه العروسه جبهالي بابا و اعطاها لي لما نجحت في الصف الرابع استاذنت
ليان صديقتها عشان تلعب بالعروسه فقالت لها لميس : سمحيني ليان مش ممكن نلعب بهذه
العروسه لازم يكون فيه و حده تانيه عشان نلعب مع بعض اطلعت عليها ليان بغضب شديد
وقالت لها : مش مشكله يا لميس مش مشكله .
في
المساء .....جلست ليان في غرفتها الخاصه و صارت تتذكر اوقاتها الخاصه اللي قضتها
مع صديقتها لميس وبعد تفكير عميق هزت راسها و قالت : ليه لميس عندها كل هذه
الالعاب و انا ما عندي شي ليه انا فقيره وهي غنيه ثم كلمت حالها و قالت و الله
لتشوفي يا لميس مش هخليكي تفرحي بالعابك طالما انا حزينه وما عنديش العاب و جلست
تفكر طول الوقت .
تاني يوم
زارت ليان لميس وهي ماشيه من عند صديقتها اخذت العروسه و ظنت ان ما حد شافها و لكن
لميس قد راتها ثم راحت ليان بيتها و جلست امام التلفزيون و اخذت تمشت للعروسه
شعرها الذهبي الجميل و صارت تحكي مع حالها و تقول ايه اللي انا عملته ده يعني لو
عرفت صديقتي اكيد مش هتسامحني ابدا وهي بتفكر كانت خايفه و قلقانه و مضطربه ثم
سمعت صوت جرس الباب يرن فقامت ليان وهي مرعوبه و ميته من الخوف و اخذت تفكر و تقول
فين تخبي العروسه و فكرت ان الشرطه هي اللي جاءت عشان تمسكها و تعاقبها علي اللي
فعلته و بسرعه جرت ليان و خبت العروسه وراء طاولة التلفزيون و راحت عشان تفتح
الباب اتفجاءت ليان ان لميس واقفه امام الباب و معها صندوق هديه كبير اطلعت عليها
ليان و قالت لها وهي مرتبكه اتفضلي يا لميس فقالت لها لميس : لا مش عايزه ادخل انا
جئت عشان اهديكي هذا الصندوق تعرفي ايه فيها فقالت ليان لها : لا كيف اعرف و هي
مقفوله . فردت لميس بهدوء : يوجد به عروسه شعرها زي الدهب حلوه كتير انتي اعز
صديقه لي جبتهالك عشان نلعب مع بعض . شعرت ليان بالندم الشديد و تانيب الضمير و
قالت لصديقتها خليكي هنا و دخلت علي بيتها و تركت صديقتها تنتظرها امام الباب .
بعد شويه
خرجت ليان وهي ماسكه بين يديها العروسه و قالت لها خذي عروستك انا لا استحق
العروسه ولا انك تكوني صديقتي ارجوكي سامحيني علي تصرفي انا اتوقعت انك بتتفاخري
عليا بالعابك و قصدك تضايقيني و تزيدي من حزني و المي و تحسسيني بفقري . ردت لميس
قائله لها : لا يا صديقتي انا عمري ما فكرت بهذه الطريقه بس كان من الممكن اني
اقول لبابا عشان يجي و يقابل والدك شخصيا و يتكلمو مع بعض او كان من الممكن اني
اروح علي مركز الشرطه علشان اقدم بلاغ ضدك بس انا معملتش كده عشان انتي صديقتي
اعطيني عروستي و خذي عروستك الجديده فهي هدية صداقتنا الحلوه و اعترافك بخطاءك بس
بشرط انك توعديني انك لا تفعليها مره تانيه ابدا و مدت لميس العروسه الي صديقتها
ليان فضحكت ليان بسعاده في نفس الوقت كانت تحس بالندم و اقسمت الي صديقتها انها مش
هتكرر و لا تعمل هذه العمليه مره تانيه و سلموا علي بعض و ظلوا صحاب للابد
....وتوته توته خلصت الحدوته حلوه ولا ملتوته .
الاستفاده :
1-
نتعلم من
هذه القصه ان جايز الانسان يغلط بس اللي مفروض يعمله بعد اي خطا انه يعتذر و يعترف
بيه .
2-
لازم
نختار صديق صح و معانا طول الوقت علشان وقت الخطا ينصحني وياخد بايدي الي الطريق
الصح .
3-
لازم
الانسان يسامح ويغفر علشان مش بيسامح غير الشخص الكريم الناضج .
ليست هناك تعليقات